Регистрация 
В начало e-Mail

Форум

Ресурсы Rockwell

Product Directory

Essential Components

Literature Library

Knowledge Base

Electronic News&Magazines

Блог

Encompass Program

Product Certification

  
VDT Industrial Automation :: Просмотр темы - "Восстановление" GV3000
 FAQFAQ   ПоискПоиск   ГруппыГруппы   ПрофильПрофиль   Войти и проверить личные сообщенияВойти и проверить личные сообщения   ВходВход 

"Восстановление" GV3000

 
Начать новую тему   Ответить на тему    Список форумов VDT Industrial Automation -> Аппаратные средства систем автоматизации
Предыдущая тема :: Следующая тема  
Автор Сообщение
DIMIOKS
Эксперт
Эксперт


Зарегистрирован: May 14, 2005
Сообщения: 290
Рейтинг: +9/-0
Откуда: г.Самара

СообщениеДобавлено: Пн 19 Окт, 2009 6:46:23    Заголовок сообщения: "Восстановление" GV3000 Ответить с цитатой

Добрый день!
Есть в наличии GV3000, который пролежал на складе неопределенное время.
Где-то читал, слышал, что необходимо перед вводом в эксплуатацию привода провести процедуру "восстановления". Связано это с процессами в аллюминиевых электролитах. Процессы, приводящие к разрушению оксидной пленки, повышению тока утечки, тепловому нагреву и в результате самое неприятное - вскипанию, мне понятны. Восстановление оксидной пленки длительным напряжением постоянного тока определенного значения тоже не вызывает вопросов.
Но вот как провести процесс "восстановления" именно на приводах?
Схемотехнику приводов переменного тока знаю только в самых общих чертах.
Эксперементировать на дорогом оборудовании опасаюсь.
Может кто подсказать?
Вернуться к началу
Посмотреть профиль Отправить личное сообщение Отправить e-mail
Eugeny
Частый гость
Частый гость


Зарегистрирован: Aug 17, 2006
Сообщения: 38
Рейтинг: +5/-0
Откуда: Тольятти

СообщениеДобавлено: Пн 19 Окт, 2009 11:52:36    Заголовок сообщения: Ответить с цитатой

Процедура заключается в подаче напряжения через токоограничивающий резистор в течении определенного времени.

The Issue:
In the past, Rockwell Automation has received numerous information requests from customers pertaining to drives that have not had power applied to them for a long period of time. The major concern regarding the Drives would be the affect of time on the Aluminum Electrolytic Capacitors. Bus Capacitors that have not had power applied to them for a period of 4 years or longer should undergo a Bus Capacitor re-forming process.

What is Re-forming?
Re-forming is a technical term used with capacitors that have been unpowered for a long time. To understand the re-forming process, we must first understand the forming process. To create any capacitor, three items are needed: 1.) An Anode (positive end), 2.) A Cathode (negative end), and 3.) A dielectric inserted between the two foils. An Aluminum Electrolytic capacitor follows this basic formula using aluminum foil both as the anode and the cathode, with an aluminum oxide formed on the foil as a dielectric and liquid electrolyte as a conductor. Capacitance is directly related to the surface area of the anode foil; the more surface area, the greater the capacitance. To increase the surface area of the anode foil, manufacturers dip the foil into an acid bath. This bath etches grooves into the foil, thus increasing the surface area (see figure 1). After this process, a non-conductive, insulating aluminum oxide, Al2O3, is grown on the surface of the aluminum anode and cathode foil, including the etched grooves. A thin paper layer is added between the foils to prevent them from rubbing against each other and to hold/absorb the conductive electrolyte that is used to reduce the distance between the anode and cathode. The aluminum oxide formed on the foil is the insulator between the positive and negative plates, but the aluminum oxide formed on the foil is a brittle material. When this oxide cracks, a leakage current will flow between the anode and cathode. This does not cause the capacitor to fail. In fact, the
leakage current causes localized heating, which creates more oxide, thus sealing off the leak. Unfortunately, after a prolonged period of time, four to five years, with a lack of voltage applied to an aluminum electrolytic capacitor, the oxide will start to breakdown and the leakage current will be very high. If voltage is applied to the capacitors at this point, the high leakage current (ripple current) could cause enough heating to vaporize the electrolyte in the capacitor causing the part to vent or potentially explode.

To prevent this from happening, the capacitors need to be re-formed. Re-forming is the process of re-growing the oxide in the grooves of the aluminum foil. The simple way to re-form an aluminum electrolytic capacitor is to apply a controlled DC voltage. The DC voltage will create the proper amount of leakage current that will form new oxide.


How do you Re-form?
The best way to re-form the bus capacitors would be to individually apply the capacitor.s rated DC voltage through a current limited resistor (~ 300 Ohms minimum) for period of 1 hour. However, this would require disassembling the entire drive. Some Rockwell Automation Drives are equipped for common bus applications, these drives have a plus and minus DC voltage input on the power terminal block connector. With the Rockwell Automation Drives that have this configuration, a high voltage (~ 800V) DC power supply used in series with the current limiting resistor would be connected to the terminal block to apply the rated DC voltage for an hour. Disconnect the Drives control boards and I/O boards prior to applying the DC voltage. Otherwise, the external power supply will turn on the Drive and in the process draw too much current and overload the supply. With the Rockwell Automation Drives that do not have this terminal block configuration, the other option is to apply the input line voltage to the Drive, the current limited resistor should still be used in series with the input power. Then allow the drive to power-up, thus applying bus voltage across the capacitors and re-forming them. Allow the drive to sit in this state for at least an hour prior to operating the drive.


Experiment and Results:
Several bus capacitors that had not had any applied voltage in seven years were tested in an attempt to verify the re-forming process. The capacitors had full rated voltage applied to them using an external DC power supply through a 1k Ohm resistor. A current meter was also used to watch the leakage current in the capacitor. Once the DC voltage was applied the leakage current started high and dropped rapidly. After a few minutes, the leakage current leveled off and the capacitors were successfully re-formed.
Вернуться к началу
Посмотреть профиль Отправить личное сообщение
DIMIOKS
Эксперт
Эксперт


Зарегистрирован: May 14, 2005
Сообщения: 290
Рейтинг: +9/-0
Откуда: г.Самара

СообщениеДобавлено: Пн 19 Окт, 2009 13:21:27    Заголовок сообщения: Ответить с цитатой

Доброго времени суток!
Eugeny, а нельзя "разжевать"?
Клеммы шин постоянного тока на приводе есть.
На них надо подавать через резистор 1кОм от другого привода тоже с шин DC постоянный ток?
Вернуться к началу
Посмотреть профиль Отправить личное сообщение Отправить e-mail
oldDad
Site Admin
Site Admin


Зарегистрирован: May 05, 2005
Сообщения: 2773
Рейтинг: +89/-5

СообщениеДобавлено: Ср 21 Окт, 2009 7:22:41    Заголовок сообщения: Ответить с цитатой

Вы можете подать это напряжение откуда угодно, например, с другого привода или от мощного выпрямителя. Важно только ограничить ток резистором, причём резистор должен быть сответствующей мощности.

Если у Вас такого источника нет, то можно даже попробовать включить частотный преобрезователь на определенное время (несклько часов) в сеть переменного тока по обычной схеме, но через такой же ограничивающий резистор.

См. также интересный документ по этому поводу.
_________________
Обращайтесь к профессионалам.
Вернуться к началу
Посмотреть профиль Отправить личное сообщение Отправить e-mail
DIMIOKS
Эксперт
Эксперт


Зарегистрирован: May 14, 2005
Сообщения: 290
Рейтинг: +9/-0
Откуда: г.Самара

СообщениеДобавлено: Ср 21 Окт, 2009 8:27:08    Заголовок сообщения: Ответить с цитатой

Спасибо за ответ!
Подключил в сеть переменного тока через резисторы, успел замерить токи и падение напряжения на резисторах до перегрева, теперь хоть есть данные по необходимой мощности.
Очень жаль, что всё это не описано в документации по вводу в эксплуатацию.
Вернуться к началу
Посмотреть профиль Отправить личное сообщение Отправить e-mail
Показать сообщения:   
Начать новую тему   Ответить на тему    Список форумов VDT Industrial Automation -> Аппаратные средства систем автоматизации Часовой пояс: GMT + 1
Страница 1 из 1

 
Перейти:  
Вы не можете начинать темы
Вы не можете отвечать на сообщения
Вы не можете редактировать свои сообщения
Вы не можете удалять свои сообщения
Вы не можете голосовать в опросах

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Яндекс цитирования

VDT Industrie Automatisierung GmbH | Friedrich-List-Allee 22, D-41844 Wegberg-Wildenrath, Germany
Tel.: +49 2432-98-10-13, Fax: +49 2432-98-10-99 | e-Mail: office@vdt-automation.de
Все товарные знаки и торговые марки являются собственностью их владельцев.
При использовании материалов сайта ссылка на данный сайт обязательна.
Открытие страницы: 0.149 секунды
/n